carona

1. Voor de verandering eens luisteren. Luisteren naar de adviezen die gegeven worden. Luisteren naar mijn lichaam. Niet alleen voor mijn eigen belang, maar ook voor de mensen waar ik mee in aanraking kan komen.

2. Structuur houden. Van op de bank hangen en in bed liggen, ga ik mij altijd alleen maar slechter voelen. Daarom is het voor mij belangrijk om mij zo veel mogelijk aan mijn structuur te houden en ook dingen te doen in huis. De wekker gaat op dezelfde tijd af, en de momenten dat ik normaal gesproken naar dagbesteding ga, probeer ik nu ook bezig te zijn.

3. Geen vakantie. Dit moment is niet een mooi moment om te luieren, maar juist om een mooie balans te vinden. In plaats van dagbesteding is het tijd om de dingen waar ik anders niet aan toe kom te doen. Lezen, mijn atelier opruimen en schilderoefeningen doen.

4. Een planning maken. Ik heb een planning gemaakt met wat ik de komende drie weken gedaan wil hebben. Wat ik deze week gedaan wil hebben en wat ik vandaag wil doen. Het is niet dat dit allemaal per se moet, maar wel fijn om een richtlijn te hebben. Door ook nog een week- en maandplanning te hebben, kan ik wat vandaag niet lukt, doorschuiven naar een andere dag deze week en wat deze week niet lukt, daarvan kan ik kijken of het ergens anders lukt in de komende drie weken. Het hebben van een overzicht geeft mij rust. Ik weet wat ik kan doen en over hoeveel tijd ik het kan verdelen.

5. Creatief bezig zijn. Ik heb wel gemerkt dat als er iets goed is voor mijn hersenen dan is dat creatief bezig zijn. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Creatief bezig zijn, kan een planning maken zijn. Een mooie quote op papier zetten. Accessoires in huis op andere plekken neerzetten (eerst alles weghalen en dan langzaam weer toe gaan voegen), of je misschien zelfs aan de meubels wagen. Een youtube tutorial volgen (Emmy Kalia heeft hele leuke filmpjes, die vaak ook prima met een potlood en gum te doen zijn), mooie foto’s maken. Lekker in huis aanklungelen en vooral de tv vermijden.

6. Moetjes doen. Iets waar ik al heel lang tegenaan hik, is de tuin. Die moet echt een grote beurt krijgen en dat is lichamelijk best wel zwaar. Een mooie kans nu om mezelf elke dag een klein (!) stukje te laten doen.

7. Wandelen. Ik schrob toch eigenlijk echt liever het huis dan te wandelen, maar sinds ik mijn hond Mila heb, moet ik wel. En ik moet eerlijk toegeven dat ik mij daarna vaak wel beter voel. Dus wij gaan lekker veel op avontuur de komende drie weken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.